Blogg

GÄSTBLOGG 2017-07-08

Vi säger välkommen till Peter Norburg, vår egen guru när det gäller HR-frågor och mycket annat. Eftersom han har lång erfarenhet på området arbetshälsa har vi bjudit in honom som gästbloggare såhär i semestertider för att höra hur han ser på stress och om han har några bra tips inför ledigheten. Peter driver Arbetshälsagruppen med bolagen Arbetshälsa och PÅVERKA NU samt varumärkena Påverka genom Språket® och Arbetshälsajouren®. Gemensam drivkraft för bolagen är att kunna ge arbetsgivare och personal rätt förutsättningar att uppnå bra resultat såväl som god arbetshälsa.

 

Peter Norburgs syn på semester, drömmar, stress och tillgänglighet

Sett ur mitt eget perspektiv är det oftast efter sommaren som jag kommer tillbaks till jobbet med nya lösningar, goda ideer och ny lust. Men det är också precis innan sommaren som jag är som mest trött och i stort behov av ledighet. Många gånger kan det av den anledningen vara en god idé att avvakta med vissa inplanerade jobb till efter semestern – och dra nytta av effekten av den nya energi man får efter några veckors vila. Resultatet av arbetet kan ju då bli något helt annat.

Vad är stress?

Ett synsätt på stress är att det är en reaktion, en verkan, en signal. De flesta av oss misstar det för att vara något i vår livssituation som gör oss stressade. Det stämmer att olika saker kan utlösa vår stress, men det är inte därför vi blir stressade. Anledningen till vår stress är hur vi ser på det som gör oss stressade, det är alltså inte hur vi har det utan hur vi hanterar det som avgör.

 

Hitta nya perspektiv

Det kanske viktigaste rådet jag kan ge för en sommar där du får tillbaka energi och livsglädje är att ta signalerna på allvar, att inte trycka undan det som får dig att må dåligt. Ta det som en utmaning att hitta nya perspektiv som gör att du kan slappna av i situationer där du tidigare känt dig stressad eller känt obehag inför. Det kan handla om ett nytt sätt att se på dig själv och dina möjligheter i en speciell situation, på personer i din närhet eller på jobbet. Fastnar du i tankarna, be någon du känner förtroende för om att vara ett bollplank. Ibland är det även bra att ta en paus ifrån tankarna och skapa lite distans till det som känns jobbigt. Annars fastnar man lätt i grubblerier och det tar många gånger mycket mer kraft än att faktiskt ta itu med problemet direkt.

 

Vi måste få drömma och längta

Sommaren är för de flesta en tid som man ser fram emot mycket – återhämtning, umgänge med vänner, resor etc. Att drömma, längta är en del av nöjet. En strategi för att inte bli besviken är att inte ha några stora förväntningar eller mål. Mitt råd är att i stället ha perspektiv på livet som hjälper när andra och du själv gör så att det inte blir som du önskat och planerat. Var öppen för att det kanske inte blir exakt som du tänkt dig men att det kan bli bra ändå. Gör det bästa av situationen. Sluta inte drömma och hoppas.

 

Semestern är också en tid av saker som borde hinnas med. Fixa med huset, träffa vänner, komma ikapp med träning och allt det där vardagliga som ändå måste göras trots att man är ledig.

 

Om du är en person med ett arbete som kräver mycket planering kan det vara skönt att ta en paus från planerandet och låta ledigheten få vara just ledig. Ge dig själv utrymme att vara spontan.

 

Tänk bjussigt

Semestern handlar mycket om att kompromissa. Gör saker för andra och var generös så kommer det tillbaks flerfaldigt till dig själv.

 

Hur ska man hinna med alla måsten?

För de allra flesta är ett bra råd att minska på antalet aktiviteter, prestation och tillgänglighet. Lägg hellre mer fokus på dina relationer och sådant som gör att du verkligen kan njuta av livet. Lyssna till din kropp och gör sådant som du mår bra av. Rör du dig för lite i vanliga fall, passa på att motionera. Träffar du mycket människor i vanliga fall kanske du behöver mer tid för dig själv.

 

Vila eller aktivitet?

Många sover för lite eller lider av sömnstörningar med konsekvenser som bland annat sämre koncentrationsförmåga och uppfattningsförmåga. Sömnbrist har påverkan på det sociala området, hur vi uppfattar varandra och kommunicerar. Se till att få ordentligt med sömn i sommar.

 

Måste du vara tillgänglig?

Idag är det många som ser mail och telefon som självklara verktyg i vardagen, oavsett om det rör arbete eller fritid. Man är så van att man nästan inte tänker på att man svarar på jobbmail på fritiden. Det är helt ok så länge man själv tycker att det fungerar. Men om du märker att du påverkas negativt och att du blir stressad är det bra att ta en funderare över om du verkligen behöver ha jobbmailen igång under semestern. Det kanske räcker att logga in via datorn någon gång ibland istället?

 

Om du inte kan vara helt ledig

Ibland är omständigheterna sådana att vi inte kan vara lediga som vi önskar. Då vill det till att man har en plan för hur man ska hantera detta för att ändå kunna njuta maximalt av den ledighet man har. Försök planera in luckor i almanackan som gör att du känner dig ledig även om du är tillgänglig i viss mån. Planera in saker som rör arbete när familj och vänner kanske ändå är upptagna med annat. På så sätt låter du det inte gå ut över din sociala tid. Planera t.ex. in en stunds arbete på morgonen innan alla har hunnit komma igång. Då tar du kontroll över situationen och gör en tydlig avgränsning vad som är arbete och vad som är fritid. Det blir då enklare att släppa alla tankar på jobb resten av dagen.

 

Tänk annorlunda

Omväxling och variation är något vi sällan ens hinner tänka på i vardagen. Semestern är ett gyllene tillfälle att passa på. Gör sådant som hjälper dig att koppla av – byt miljö. Man behöver inte resa långt bort för att det ska bli bra. Jag har rest runt jorden till alla möjliga resmål men en av mina bästa semestrar är fortfarande en cykelsemester kring mina hemtrakter i Östergötland. Det enkla kan ofta vara det bästa.

 

Peter Norburg, Arbetshälsagruppen

 

PROFILPRODUKTER • PROFILREKLAM • PROFILKLÄDER • ARBETSKLÄDER • GIVE AWAYS • REKLAMPRODUKTER • PRESENTREKLAM • GÅVOR

© Roupéz Profile AB 2016 • Certifierad enligt ISO 9001 Kvalitet & 14001 Miljö